środa, 13 września 2017

Czy warto czytać poradniki? "Zamiast wychowania" Jesper Juul

Przez długi czas mojej rodzicielskiej przygody nie chciałam sięgać po poradniki dla rodziców. Kiedy Filipek był mały przeczytałam osławione książki Tracy Hogg i jej bezduszne metody tresowania dzieci zraziły mnie do takich książek na długi czas. Myślałam-przecież ja wiem jak mam wychowywać moje dzieci, nie potrzebuję pomocy. Do czasu kiedy mój mały słodki bobas zaczął zamieniać się w chłopca z silnym charakterem i własnym zdaniem. I w tym momencie zaczęły się schody, a ja dojrzałam do tego, żeby jednak pogłębiać wiedzę, czytać i przyjmować pomoc i mądrość z książek pisanych przez kompetentnych ludzi.
Nie traktuję poradników jak wytycznych postępowania. Są dla mnie raczej wskazówką, podpowiedzią, pozwalają mi lepiej zrozumieć siebie i mechanizmy kierujące moimi dziećmi.

W ostatnim czasie, a konkretnie podczas drogi powrotnej z przepięknej Szczawnicy przeczytałam poradnik autorstwa Jesper Juul- "Zamiast wychowania. O sile relacji z dzieckiem". Książka jest krótka i napisana w sposób bardzo lekki, więc idealnie czytało mi się podczas podróży autem.


Poradnik napisany jest w formie wywiadu, podczas czytania miałam wrażenie, że autor rozmawia bezpośrednio ze mną. Bardzo mi to odpowiadało.
Jesper Juul koncentruje się głównie na relacjach z dziećmi. Bardzo podkreśla, że warto dbać o to, aby ta relacja była bliska i partnerska. Trzeba słuchać dzieci, pozwalać im wyrażać własne zdanie, traktować je poważnie. To jest bardzo trudne zrezygnować z pozycji rodzica, czyli jestem ważniejszy, wiem najlepiej i pozwolić dziecku na wyrażanie siebie. Ja nieustannie nad tym pracuję i ciągle w sytuacji zdenerwowania przyjmuję pozycję władzy. Dziecko ma swoje uczucia, potrzeby, troski i zadaniem rodzica jest to wszystko dostrzegać i rozumieć. To nie jest łatwe, ale przynosi ogromne rezultaty. W swojej książce autor przywołuje wiele konkretnych przykładów ze swojej praktyki. Często odwołuje się również do swoich wspomnień z dzieciństwa, które tak naprawdę go ukształtowały. Dotyczy to każdego z nas. To jak my teraz traktujemy nasze dzieci będzie miało odzew w ich dorosłym życiu. Czyż to nie jest ogromna odpowiedzialność?
Czytając ten poradnik nie miałam poczucia winy, nie czułam się kiepskim rodzicem. Wręcz przeciwnie, w wielu momentach kiwałam głową przyznając autorowi rację i w duchu postanawiając wcielić rady w życie. Każdego dnia wstaję rano i obiecuję sobie, że będę nad sobą pracować. Czasem się udaje, czasem nie. Rady zawarte w poradniku bardzo mi pomogły, pozwoliły spojrzeć na moje relacje z dziećmi z innej perspektywy. Dobrze jest też wiedzieć, że te problemy, które my przeżywamy, dotyczą większości rodziców.

Co szczególnie zapadło mi w pamięć po przeczytaniu poradnika?

  • trzeba słuchać dzieci, dawać im możliwość wyboru i wyrażania siebie, jednocześnie będąc rozsądnym i odpowiedzialnym
  • należy dostrzegać dzieci-słuchać!
  • szanować granice dziecka np. nie zmuszać do całowania się z ciotkami
  • szanować siebie jako rodzica, dawać sobie możliwość odpoczynku, brać pod uwagę swoje potrzeby, a nawet czasami swoje potrzeby stawiać na pierwszym miejscu (i nie czuć się przy tym złym rodzicem)
  • rozwijać w dziecku poczucie własnej wartości
  • trzeba pracować nad sobą i nad relacjami w rodzinie
  • dziecko musi czuć się kochane
Książka jest naprawdę dobra. Polecam wszystkim rodzicom, warto po nią sięgnąć, bo pokazuje wiele ważnych aspektów dziecięcej psychiki i relacji rodzinnych.

Kilka informacji o książce: 
Autor:  Jesper Juul, duński pedagog
Wydawnictwo: MiND
Rok wydania: 2016
Liczba stron: 160
Cena: 29,90 zł
Książka na stronie wydawnictwa kliknij tutaj



4 komentarze:

  1. Świetna propozycja na lekturę dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Słyszałam już dużo dobrego na temat tego autora. Wiele poleceń jego książek wpadło mi w oko, muszę w końcu sięgnąć po jego publikacje.

    OdpowiedzUsuń
  3. Zdecydowanie warto czytać poradniki. Trudno natomiast znaleźć te faktycznie warte przeczytania w całej tej modzie na pseudopisanie. Tego autora natomiast polecam również.

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetna pozycja, waśnie czytam Wolne dzieci

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...