Mama czyta: "Zośka. Dopóki biło serce" Anna Stryjewska wyd. Szara Godzina

Polska wieś- miejsce, do którego wielu z nas ma ogromny sentyment. Choć trzeba przyznać, że teraz ta wieś, to już nie jest to, co kiedyś. Dobrze pamiętam wieś z mojego dzieciństwa, choć nie było to aż tak dawno temu, to jednak przez te kilkanaście lat wszystko ogromnie się zmieniło. Mało kto ma już zwierzęta, uprawą roli zajmują się nieliczni. Coraz więcej osób z miasta osiedla się na wsi, bo tam może wieść spokojniejsze życie, a do pracy po prostu dojeżdżać. Ja pamiętam jednak jeszcze wieś, która wyglądała inaczej. Uprawa pola, sianokosy, codzienny obrządek zwierząt, krótko mówiąc ciężka praca całych rodzin. Lubię też słuchać wspomnień moich rodziców, którzy wychowali się na wsi i nieraz opowiadają jak wtedy wyglądało życie ludzi. Ponieważ te tematy są mi bardzo bliskie chętnie sięgnęłam po książkę "Zośka. Dopóki biło serce" Anny Stryjewskiej, która jest właśnie opisem życia ludności wiejskiej w latach sześćdziesiątych. 

Jest to powieść obyczajowa, w której główną bohaterką jest młoda dziewczyna Zosia. Zosia żyje wraz z rodzicami i młodszą o kilka lat siostrą w małej polskiej wsi. Jej codzienność stanowi praca na polu, obrządek zwierząt, dbanie o domostwo. Matka dziewczyny jest bardzo surowa i wiele wymaga od swojej córki. Zosia marzy jednak o tym, aby się kształcić oraz szyć, bo szycie jest jej pasją. Niestety matka nie akceptuje marzeń dziewczyny i woli, aby ta pomagała w domu zamiast zajmować się "głupotami". Tymczasem Zosia dorasta i z młodej dziewczyny staje się kobietą. Przeżywa pierwsze miłości i pierwsze rozczarowania. Ma swoje pragnienia, marzy o tym, aby zmienić swoje życie i wyrwać się z małej wiejskiej społeczności. 

Książka opisuje codzienne życie bohaterów, ich problemy i pragnienia. Nie ma tutaj spektakularnych zwrotów akcji, ale muszę Wam powiedzieć, że powieść, czyta się świetnie i niezwykle szybko. Bardzo podobało mi się wejście w ten wiejski świat sprzed kilkudziesięciu lat, tak różny od naszego współczesnego życia. Polubiłam główną bohaterkę i kibicowałam jej, aby odważyła się spełnić marzenia. 

"Zośka. Dopóki biło serce" to bardzo spokojna powieść, która wciągnęła mnie bez reszty. Dobra wiadomość jest taka, że jest to dopiero pierwszy tom, a w przygotowaniu jest już kolejny- "Zośka. Przepustka do szczęścia". Bardzo jestem ciekawa jak potoczą się dalsze losy Zosi. 

Kilka informacji o książce:

Autor: Anna Stryjewska

Wydawnictwo: Szara Godzina

Rok wydania: sierpień 2020

Okładka: miękka

Liczba stron: 272

Cena: ok 32 zł

Książka na stronie wydawnictwa- kliknij tutaj 

 


 


Komentarze

  1. nie jest to książka dla mnie, ale wiem kogo totalnie zauroczy Zośka i jej świat, także na pewno polecę :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Mnie również ta książka bardzo się podobała.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Polub nas na Facebooku:)

Moje zdjęcie
Aneta S.
Mama Filipa (ur.2013 r.) i Kubusia (ur.2015 r.). Miłośniczka książek, zarówno tych dla dzieci, jak i literatury dla dorosłych. Fanka zabaw kreatywnych, puzzli i wycieczek po Polsce. Żłobkowa ciocia, która kocha swoją pracę:)

Archiwizuj

Pokaż więcej

Etykiety

Pokaż więcej